Jump to navigation

Klass 6 - Stormaktstiden

                                           Provet

Klicka
 ↓

Historieprov, tisdag den 5 april. Fyra sätt att öva inför provet:

  1. Läs (Stormaktstiden, sidor 140-169 i historieboken).
  2. Skriv svar på frågorna nedan. (Vi har jobbat med frågorna under fler veckor. Svaren finns i historieboken, i samma ordning som frågorna förekommer nedan. Se sidangivelser: sida 140, sida 141 och så vidare. Inför provet läs igen dina svar på frågorna eller skriv svaren igen.)
  3. Online. Går in på: www.hi.espanol.se/prov
  4. Titta på filmerna nedan.

Filmer om Stormaktstiden

Franks frågor: del 1 

Svaren på de följande frågor finns i historieboken, i samma ordning som frågorna förekommer nedan.
Se sidangivelser: sida 140, sida 141 och så vidare.

Namn: _____________________

sida 140

  • När blev Sverige en stor makt?
  • Sant eller falskt: Stormaktstiden var en tid av fred och välstånd.
  • Sant eller falskt: Kungarna struntade i riksdagen och bestämde allt själva.

sida 141

  • Sant eller falskt: Prästerna skrev ner namnen på alla som bodde i församlingen.
  • Mer info: Tro det eller ej! Nuförtiden håller Skatteverket ordning på vilka som bor var i Sverige. Men när Frank flyttade till Sverige fick han skrivas in sig i kyrkoböckerna — som man gjorde på 1600-talet! Det fick alla göra, oavsett vilken religion de hade, fram till år 2000.

sida 142

  • Hur gammal var Karl IX:s son när sonen blev kung?
  • Vilka var de fyra stånden?
  • Gustav Adolfs regering hade bara 4 ministrar: en för armén, en för flottan, en för domstolarna och en till. För vaddå?
    Jämför: Statsminister Stefan Löfvens regering består av 24 ministrar. Staten gör mycket mer nuförtiden!
  • Sant eller falskt: Under Gustav Adolfs tid samlade landshövdingarna in skatterna.
  • Mer info: Nu för tiden finns 21 landshövding. Än idag bor många i slott från kung Gustav Wasas tid! Men de är inte riktiga hövdingar. Och de samlar inte in skattepengar. Istället informerar de staten om behöv i sina delar av Sverige.
  • Värför grundade kungen nya städer?
  • Sant eller falskt: Holländare (från Amsterdam och däromkring) byggde Göteborg.
  • Mer info: Frank var på besök i Holland (Nederlanderna) för länge sedan. När han kom till Göteborg för första gången tyckte han att det påminde om Holland.

sida 143

  • Nästan ingen kunde läsa. Hur fick de reda på nyheterna?
  • Vilken skola gick de fattiga till? (Obs! Lurig fråga!)
  • Vilket universitet fanns på den tiden?
  • Vilka av följande hände 1600-talet?
    • Vikingarna blev kristna.
    • Posten grundades.
    • Den första tidningen gavs ut några år senare.
    • Den första skola grundades.

sida 144

  • Vilka män fick åka iväg och kriga?
  • Sverige har världens äldsta folkräkning som kallas...
  • Sant eller falskt: Legoknektar är vuxna som tycker om att leka med lego.
  • Sant eller falskt: Legoknektar är soldater som krigar för pengar.
  • Sant eller falskt: Legoknektar är kyrkans soldater.

sida 145

  • Sant eller falskt: Holländaren De Geer sålde vapen i Sverige.
  • Sant eller falskt: De som kommer från Vallonien var bra på att göra järn.
  • Mer info: De flesta svenskar har vallonblod (släktingar från Vallonien (Belgien).
  • Vilken gruva var störst i Europa?

sida 146

  • Vilka betalade tull (en slags skatt)?
  • Sant eller falskt: Vasaskeppet var tungt lastad.

sida 147

  • Sant eller falskt: Vasaskeppet sjönk för att det var felaktigt byggd.
  • Sant eller falskt: Vasaskeppet sjönk för att det hade en för tung last.
  • Sant eller falskt: Vasaskeppet lyfts upp från botten.
  • Sant eller falskt: Vasamuseet ligger i Stockholm.

sida 148

  • Vilken kristna lydde under påven i Rom?
  • Kristna krigade mot varandra. Sverige stödde vilka kristna?

sida 149

  • Vem red vilse?
  • Vilken sida trodde sig ha Gud på sin sida? (Obs! Lurig fråga!)

sida 150

  • Hur gammal var Kristina när hon blev drottning?
  • Vilka lånade ut pengar?

Franks frågor: del 2

Namn: _____________________

sida 152

  • Vem ville kung Gustav Adolf ha som efterträdare?
  • Vilket var Kristinas favorit ämne?

sida 153

  • Sant eller falskt: Som flicka var Kristina lugn och stillsam.
  • Kristina fick avgå som drottning. Varför?
  • Kristina avgick. Det var skandal. (Folk tyckte att det var hemskt.) Varför det?
  • Hur hade Kristina det i Rom?
  • Kristina är begravd i en kyrka. Den är världens mest kända kyrka. Vad heter kyrkan?

sida 154

  • "Soldaterna kan ju inte gå på vatten" — trodde den danske kungen. Han hade fel. Hurdå?
  • Skåne blev svensk. När?

sida 155 (under rubriken: Snapphanarna)

  • Skånska bönder tyckte illa om svenska soldater. Varför?
  • Vilka kallades snapphanar?

sida 155 (under rubriken: De nya svenskarna)

  • Ville skåningarna bli svenska?

sida 156

  • Sant eller falskt:  Karl XI var barn. Då passade de höga adelsmän på att berika sig själva.
  • Adeln tvingades lämna tillbaka jord. Vad kallas det med ett ord?
  • Karl XI bestämde allt. Därför kallas han den förste…
  • Vilka bodde på ett soldattorp?
  • Sant eller falskt:  Soldaterna fick en egen stad som heter Karlskrona.

sida 157

  • Sant eller falskt:  Karl XI är känd som "festkungen".
  • Vem var Gråkappan?
  • Bönderna i Danmark var nästan som slavar. Det kallas att bli...
  • Sant eller falskt:  Under Karl XI:s sista 20 år var det fred, längst fred sedan Gusta Vasa.
  • Karl XI vilje köpa mat. Varifrån?

sida 158

  • Kungen använde prästerna. Hur då?
  • Många bönder tyckte att barnen ska hjälpa till hemma på gården, inte lära sig läsa.
  • Vad kallades boken om Luthers lära?
  • Sant eller falskt:  Prästerna kunde döma ut straff.
  • Sant eller falskt:  Hundratals dömdes till döden för häxeri.

sida 159

  • Vilka brändes ihjäl? (se bilden)
  • Var de skyldiga?

sida 160

  • Vilket språk pratade man i Skåne (under 1600-talet)?
  • Hur stor andel av Sveriges invånare pratade svenska?
  • Vilka invandrare lärde svenskar nya tekniker?
  • Vilka bodde på finnmarker?

sida 161

  • Man brände en del av skogen för att odla. Vad kallas det med ett ord?
  • Vem förbjud svedjebruk?
  • Sedan tusentals år bor ett folk i norra Sverige. Vad kallas dem?
  • Vad levde de av?
  • Vad gjorde nåjderna?
  • Svenskar flyttade till Norrland. Då bestämde kungen något. Vadå?
  • Lockades samerna att bli svenska eller tvingas de?

sida 162

  • Vilka länder anföll Sverige år 1700?
  • Det står i boken: ”De flesta skulle aldrig komma tillbaka”. Varför inte?
  • Slottet i Gamla Stan är gammal. Hur gammal? (Se bildtexten.)

sida 163

  • Armén klarade sig inte under vintern. Varför inte?
  • Pesten dödade många i Stockholm. Hur stor andel av befolkningen dog?

sida 164

  • Den svenska kungen bodde utomlands i fler år. Vilket land bodde han i?
  • Över 3000 soldater dog på grund av vädret. Vad hände?

sida 165

  • En stor ryss stad ligger vid Finska viken. Vad heter staden?
  • Titta på målningen. Läs bildtexten. Vem är den döde?

On-line

Historiska begrepp (ord och fraser)

adapterad

Källor

"All den kunskap vi har kommer någonstans ifrån.
Vi kan säga att den har en källa.
Det kan många gånger vara svårt att kontrollera historiska källor.
Orsaker till detta är att de flesta bevisen är borta och människorna är döda.
Det är därför viktigt att du funderar mycket kring hur mycket du kan lita på en... källa."
Även källor som är pålitliga berättar ofta bara en del av sanningen.

EXEMPEL:

Innan Storkmaktstiden fanns en kung som kallades Kristian II.
Under tidigt 1500-talet var han kung över Sverige och Danmark.

Kristian II tog ifrån den danska adeln och danska kyrkan makt.
Istället hjälpte han borgare och bönder.
Många danskar tycker att han var en bra kung för att han gjorde så.

Men samma kung kallas i Sverige: Kristian Tyrann. (tyrann = hemsk härskare) 
Varför det? Jo, han låt anklaga viktiga svenskar för kätteri (att ha fel tro).
Sedan avrättades alla utan rättegång i "Stockholms blodbad".

Man får delvis olika bilder av Kristian II från danska källor jämfört med från svenska källor.

EXEMPEL:

Statyer visar alltid kungar i heroiska poser (som starka hjältar).
Var de aldrig sjuka och skröpliga?

Karl XII i Kungsträgården→

Karl XII staty Kungsträdgården 2013.jpg

Likheter och skillnader

EXEMPEL:

Hur mycket makt hade kungen:
1. under Stormaktstiden?
2. idag?
Jämför!

EXEMPEL: Stockholm nu och då (år 1535).→
1. likheter?
2. skillnader?
Jämför!
  

Orsak

Två saker hände, en efter den andra. Finns det något samband?
Till exempel, är den första händelse orsaken till den andra?

EXEMPEL 1:

Du springer på skolgården och ramlar och får ont i kroppen.
Det ena ledde till det andra. (För att du ramlade fick du ont.)

EXEMPEL 2:

←Tuppen gal. Sedan gick solen upp.
     Det ena ledde inte till det andra.
     (Tuppen orsakade inte soluppgången.)

                                  
EXEMPEL 3:

Jag, Frank, flyttade till Sverige år 1986.
Tio månader senare mördades statsminister Olof Palme.→
Det ena ledde inte till det andra.
(Visserligen mördades Palme inom ett år efter att jag flyttade till Sverige.
  Men min flytt har inte med mordet att göra. Verkligen. Jag lovar.)

Tidsordning

 
EXEMPEL: Bilderna är i tidsordning.

Heliga Birgitta, 1300-talet

Martin Luther, 1500-talet

Tolkning

Något hände. Vad som egentligen hände kan man ofta tolka på olika sätt.

EXEMPEL:

Karl XII vann många slag. Gör det honom till en sann svensk hjälte?
Eller var det hemsk för att så många fick dö/ lemlästas?

Samma kung låt ingen annan bestämmer något
(trots att han var utomlands för det mesta och det tog tid att nå honom).

Var det bra för att han tog en del bra beslut.
Eller var det hemsk för att han låt inga andra vara med och bestämmer?

EXEMPEL:

Det finns en gammal saga
  om män som var blinda.

I berättelsen kom en elefant→

  • En av männen fann elefantens ben.
    Han säger att djuret liknar ett träd.
  • En annan känner en bete.
    Han beskriver elefanten som ett spjut.
  • En tredje tar i svansen.
    Han hävdar att elefanten liknar ett rep.
  • En fjärde hittar snabeln.
    Han hävdar att elefanten är som en stor orm.
 


Var och en talar sanningen.
  Men ingen har hela sanningen.

  • Den religiösa säger:
    ingen av oss äger hela sanningen.
    Det gör endast Gud.

Kortfattad om Stormaktstiden

  • 1611. Gustav II Adolf: Stängde Ryssland ut ur Finska viken. Gav sig in i de stora religionskrigen.
  • 1632. Drottning Kristina: Gynnade adeln. Blev katolik och flyttade til Rom.
  • 1654. Karl X Gustav: Tog gods och privilegier från adeln. Erövrade Skåne mm fr Danmark.
  • 1660. Karl XI: Tog ännu mer från adeln. Fredlig.
  • 1697. Karl XII: Seger vid Narva. Utplåning vid Poltava. Sköts i huvudet. Stormaktstiden är slut.

Kunskapskrav, slutet av årskurs 6

  • grundläggande kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter (under olika tidsperioder)
  • visa det genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang (om orsaker till och konsekvenser av samhällsförändringar och människors levnadsvillkor och handlingar)
  • undersöka utvecklingslinjer (inom kulturmöten, migration, politik och levnadsvillkor) och beskriv enkla samband mellan olika tidsperioder
  • visa hur någon av utvecklingslinjerna har påverkat vår samtid (och motivera resonemanget med enkla och till viss del underbyggda hänvisningar till det förflutna)
  • använd historiskt källmaterial (för att dra enkla slutsatser om levnadsvillkor, och för enkla resonemang om källornas användbarhet)
  • tolka och visa på spår (av historien i vår tid) och för enkla resonemang (om varför det finns likheter och skillnader i olika framställningar av historiska händelser, personer och tidsperioder)
  • I studier av historiska förhållanden, skeenden och gestalter (såväl som vid användning av källor och i resonemang om hur historia används), använd historiska begrepp (på ett i huvudsak fungerande sätt)